Tänk utanför boxen, håll dig innanför ramarna

Har fått i uppdrag att tillsammans med en kollega prata om ”inspirerande ledarskap” inför ett gäng som är nyfikna på uppdraget att vara rektor. Vid förfrågan var första tanken naturligtvis men hur tänkte de nu? Jag???
Andra tanken var nog mer hmm, tja, kanske… jag är inspirerad och jag är ju motiverad, alltid kan man bidra med nåt… 

Nu börjar tillfället närma sig och gemensam planering med kollegan är inplanerad inom alldeles på tok för snar tid, hade ju tänkt att vara lite förberedd.  Vid sådana här tillfällen far tiden förbi snabbare innan man hinner bokstavera planering.

Att prata om drivkrafter, motivation och inspiration ihop med ledarskap… det är inte sockerdricka eller kanske är det just det som det är?!?

Att vara rektor innebär att man har många ramar att förhålla sig till. Skolan är starkt reglerad och styrd av lagar, förordningar, regelverk och inte minst ekonomi från såväl stat som kommun. Frågan är om regelverket har en hämmande effekt eller om det skapar trygghet. Att om man är kunnig och trygg i uppdraget så ger det i sig en stor frihet.

En av mina drivkraft är att tänka försöka tänka utanför boxen, att utmana sig själv, sin verksamhet, traditioner och kulturer, men kunna hålla sig inom ramarna. Allt blir så mycket enklare när man har på sig sina möjlighetsglasögon och ser det man kan göra. Kanske är det en av de sakerna som är värda att berätta för de nyfikna… att det mesta går och att vägen till arbetet blir enklare om man gör bestämmer sig för det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *